Ons verhaal

 
Van de drie basisscholen die Berkel-Enschot rijk is, is Berkeloo de enige die in Berkel staat. Berkeloo is de historische naam voor Berkel en duidt op de (voormalige) aanwezigheid van berkenbossen. De berk komt niet alleen terug in de naam en in het logo van Berkeloo, de eigenschappen van de berk staan ook symbool voor de ontwikkeling van de leerlingen. 
 
Grote weerbaarheid

De berk gedijt op allerlei plekken zolang er maar voldoende licht op valt. Eenmaal een lekkere lichte plek gevonden, is de boom continu bezig om de buitenste laag van de schors te vernieuwen. Schors die uiteindelijk in repen naar beneden valt. Dat klinkt ondankbaar, toch is het dat niet. Deze schors heeft namelijk een groot weerstandvermogen opgebouwd en krijgt door zijn sterke eigenschappen veelal andere toepassingen en nieuwe bestemmingen. 
 
Stralende kinderen
Dat is ook wat we leerlingen mee willen geven: kinderen die gaan 'shinen' als je ze de juiste aandacht geeft, die voortdurend in ontwikkeling zijn, die een stevige basis neerzetten, die voelen wat ze nodig hebben om te bloeien en te groeien en die weerstand weten te bieden in een steeds veranderde omgeving en samenleving. Ofwel kinderen met een sterke persoonlijkheid (vergelijkbaar met de kern van een berk) en krachtige sociaal-emotionele vaardigheden (vergelijkbaar met de schil van een berk). 
 
Samen voor goed onderwijs
En daar maken we ons samen sterk voor. Want dat kan een kind niet alleen. Van ouders/verzorgers en leerkrachten wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid verwacht om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en te coachen in hun leerproces. Kinderen worden mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling en hun eigen leerweg, ieder op zijn of haar eigen niveau. En ook hierin staan ze niet alleen. 
 
Elkaar in de kracht zetten
We stimuleren leerlingen om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en die te benoemen, om elkaar te ‘triggeren’ en om elkaar te inspireren door van en met elkaar te leren en te spelen. Allemaal met één doel: om samen verder te komen.
 
Coöperatief leren
Hoe we dat bereiken? Onder andere door coöperatief te leren. Niet alleen inhoudelijk, ook op het gebied van samenwerking, communicatie en sociale vaardigheid. Niet alleen horizontaal elkaar uitdagen, ook verticaal de verbinding op zoeken. Niet alleen leerlingen onderling bij elkaar brengen, ook andere ‘partijen’ betrekken in het leerproces. We mogen fouten maken en nemen dat mee in ons leerproces. En als we het even niet meer weten of zien zitten…dan durven we om hulp te vragen!
 
Alleen op deze manier zijn we gelijkwaardig en creëren we een veilig, fijn en plezierig schoolklimaat. En daar gaat iedereen van stralen!