Coöperatief leren

 
Op onze school werken we nu al weer enkele jaren met Coöperatief Leren volgens Spencer Kagan. We passen dit toe in alle groepen en bouwen dat steeds verder uit. Naast kennis en schoolse vaardigheden wordt er volop gewerkt aan communicatieve en sociale vaardigheden. De huidige maatschappij doet een steeds groter beroep op samenwerking, op omgaan met elkaar.
 
Coöperatief Leren is een aanvulling op de praktijk van alledag. Het vraagt niet een totaal nieuwe werkwijze van de leerkracht, maar heeft een belangrijke plaats naast individuele en klassikale werkvormen.
 
Voordelen van Coöperatief Leren:

  • Meer kinderen zijn tegelijkertijd in teams actief.
  • Kinderen leren meer door onderlinge coaching (twee weten meer dan één, laat staan vier!).
  • De ontwikkeling van sociale vaardigheden verloopt heel natuurlijk en veelvuldig binnen de normale leermomenten.
  • De relatie tussen de leerlingen verbetert en daarmee ook de goede sfeer in de groep.
  • De werkvormen motiveren de kinderen om met veel plezier en inzet aan de slag te gaan.
  • Het is een effectieve vorm van klassenmanagement voor alle groepen.

 
Lees hier meer over de zeven basisstructuren, GIPS-en, Teams, Klas-en Teambouwers en sociale rollen. Allemaal zaken die een rode draad spelen in het onderwijs op Berkeloo.